deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Favorieten Email Afdrukken

Compressie test

Auteur:
roblom
Datum toegevoegd:
donderdag, 15 januari 2009
Laatst bijgewerkt:
zondag, 08 maart 2009
Hits:
5820
Beoordeling:
 
Beoordeel dit item:
Goed - Slecht
In favorieten:
0 Favoriet

Antwoord

Meten per cilinder met volledig geopende gasklep.

  • Toerental 250 omw/min

D16A9, D16Z5 en B16A1

  • Nominale druk = 12,7 bar (185 psi)
  • Minimale grens = 9,3 bar (135 psi)
  • Maximaal onderling verschil = 1,9 bar (28 psi)

Lekkage door versleten zuigerveren kun je controleren op de op de volgende manier.

  • Doe een compressietest en noteer de waarden per cilinder
  • Gooi door het bougiegat een klein beetje (theelepel) olie in elke cilinder
  • Voer opnieuw een compressietest uit en noteer wederom de waarden

Is er een groot verschil tussen de eerste genoteerde compressie waarden en de tweede dan kan dit veroorzaakt worden door versleten zuigerveren. De olie in de tweede test zorgt ervoor dat de slijtage sporen opgevuld worden waardoor de lucht er minder makkelijk langs kan. Hierdoor zou bij eventuele slijtage de compressie hoger uitvallen.

Zuigerveren kosten bij de Honda dealer ongeveer €80,- per zuiger. Je hebt er 4 nodig dus 4 x €80,- maakt €320,-. Hierbij komen nog enkele pakkingen, olie, klein materiaal, en tenzij je het zelf uitvoert de arbeidskosten. Een relatief hoog kostenplaatje dus. Tegenwoordig word bij de CRX, door de relatief lage prijs en goed verkrijgbare motorblokken, eerder de complete motor verwisselt dan dat hij gereviseerd word.

Categorie

Trefwoorden voor dit item

Gerelateerde items

Je bent hier: FAQ Motorisch Compressie test